Vi använder cookies
Vi använder cookies och annan spårningsteknik för att förbättra din surfupplevelse på vår webbplats, för att visa dig personligt innehåll och riktade annonser, för att analysera vår webbplatstrafik och för att förstå var våra besökare kommer ifrån. För att ta reda på mer, läs vår cookiepolicy och integritetspolicy.
Genom att välja 'Jag godkänner' godkänner du vår användning av kakor och annan spårningsteknik.
  
Du är här: Forum » Allmänt » Övrigt » Ett recept på Colemans senap.
 2010-12-20, 20:21
Svara | #1 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Ett recept på Colemans senap.

Nu när det resoneras om Recept, "Dagens Rätt" på annat håll. Tyckte jag det passade med ett recept som hör Julen till. Det finns säkert andra varianter en denna. Men den här är god i all sin enkelhet.

Recept Colemans starka senap.
1. dl Colemans senapspulver. (Gul hög fyrkantig burk) i butik
1. dl strösocker
1 kork ättika 12%
1. dl vispad grädde.

Hur gör man:
Börja med röra ihop senap och socker.
Vispa grädden.
Häll ättikan i senapsröran, rör om.
Blanda i all grädden och rör om en  stund så sockret 
hinner lösa upp sig. 

Om man där vid provsmakningen funnit senapen god, men för tjock.
Blanda i lite av ovispad grädde efter personligt tycke senapen fått
lagom konsistens. Provsmaka. Gott gott. Men icke färdig...
Förhöj det hela med några droppar Cognac eller Wiskey...
Allt efter eget tycke och smak. 
Nu smakar den helt plötsligt Gudomligt.
(Spriten är inte nödvändigt. Men det finns ju även alkoholfritt)

Lycka till!

Beatus, qui prodest, quibus potest
 2010-12-20, 20:55
Svara | #2 
Raderad
Medlem
Reg.datum: 2010-11-11
Inlägg: 174

Min vän. Jag är ledsen. Den här texen är oläslig. När du lagrar skall du inte anvvända några färger alls.

Även om det inte syns när du granskar blir det läsligt när man tar upp den.

Smiles går att använda och det syns i granskningen.

Lycka till nästa gång

klossen
 2010-12-20, 21:29
Svara | #3 
Raderad
Gröngöling
Reg.datum: 2010-12-13
Inlägg: 64
Läsligheten beror helt och hållet på villken layout och bakgrund man valt. Jag använder själv en variant av den trädbruna layouten för att jag tycker den är vilsam för ögonen. Men i den är grön och röd text nästan oläslig. I standardlayouten är det inga problem att läsa.
 2010-12-20, 21:31
Svara | #4 
Raderad
Aktiv medlem
Reg.datum: 2010-11-01
Inlägg: 510
Sitter och läser i GC Beta 9 och här är texten kanon. Måste vara nåt med den egen valda layouten?
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
 2010-12-20, 22:06
Svara | #5 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-22
Inlägg: 1040
Jag har då inga problem att läsa texten!!
Tjohejsan
 2010-12-20, 22:09
Svara | #6 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Beklagar om det blev oläsligt. Men jag håller ändå med RV. Jag skriver och läser i Opera 11 skarp version.
Vore tacksamt ni talade om vilka läsare Ni använder. Har ni samma kan man ju undra. 
hur som helst. Jag kommer att formatera min text som jag behagar. Om nu inte Jocke som WebMaster har något övrigt att invända mot detta. 

Beatus, qui prodest, quibus potest
 2010-12-20, 22:15
Svara | #7 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Kom att tänka på en sak. 
Bakgrunden är väl även hos Er svagt blåvit i grundutförande/standard.
Gå över till hemsidans standard.
Då bör allt kuna läsas utan besvär.
Så bollen ligger hos ER.

Beatus, qui prodest, quibus potest
 2010-12-20, 22:40
Svara | #8 
Raderad
Gröngöling
Reg.datum: 2010-12-13
Inlägg: 64

Ozborn

Jag känner att jag måste förtydliga mitt inlägg för det var absolut ingen kritik mot dig. Väljer man en mörk bakgrund i layouten uppkommer problem att läsa färgad text oavsett webbläsare, men det är ju ett val man själv gör.

För övrigt tackar jag för ett spännande recept, speciellt delen med whisky o Cognac 

 2010-12-20, 22:45
Svara | #9 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Oki Doki ! Uppsnappat. Tack för detta. 
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2010-12-20, 23:54
Svara | #10 
Raderad
Flitig postare
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 696

Klart du ska kunna skriva med vad och hur du vill. Tänk om alla skulle ta hänsyn till vilka webbläsare andra använder?? Skulle nog inte bli mycket då inte. Det måste var något annat problem där.

Jag ser hur bra som helst och med den bakgrund jag har skulle jag då egentligen inte se någonting. Jag har provat  just här och nu för att kolla. Jag ser lika bra med alla. Men återgår till den jag valt, det har ju fungerat hittills och gör alltså fortfarande.

Använde då IE8,  FF och Chrome. Ingen med den blå standardbakgrunden.  Normalt använder jag IE. tack vare storleken på texten.  Du får gärna upprepa hur jag ställer in den i FF. Jag hittar inte det utan får zooma. (För att hoppa till annat).

Senapen låter urgod.

Så vi får väl höra vad Jocke säger. Men jag förstår inte problemet med texten.

Att sikta för högt kan sluta i platt fall
 2010-12-21, 08:47
Svara | #11 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148

@Mysan hejsan! Problemet som inte var något problem är nu klarlagt. 
Oavsett webbläsare. Använder man i detta Forum en bakgrund som brunt trä. Då ser man inte brun text, så är det bara. Men valbarheten som Jocke bidrar med, det är ju en verkligt fin gest för att vi ska trivas. Kul Jul!

Beatus, qui prodest, quibus potest
 2010-12-21, 10:56
Svara | #12 
Jocke
Administratör
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 193
Nu när vi vet att det kan bli problem med att läsa visa inlägg beroende på hur man har färgsatt sitt inlägg samt villken layout användaren använder sig av så funderar jag på om jag skall göra så att bakgrunden alltid är vit där forumsinlägget visas. På så sätt ser alla inläggen på samma sätt. Vad tror ni om detta?
Det är vid gränsen av smärta och lidande som männen skiljs från pojkarna. // Emil Zatopek
 2010-12-21, 11:58
Svara | #13 
Raderad
Gröngöling
Reg.datum: 2010-12-13
Inlägg: 64

Jag vill bara visa ett ex på hur det ser ut i IE8 hos mig när man använder olika färger i texten. Jag känner mig missförstådd om att ha riktat negativ kritik mot Ozborn för att använda färger i sina inlägg. Så är naturligtvis inte fallet utan mitt första inlägg var ett försök att ge en förklaring till varför Grafiker inte kunde läsa texten.

Som synes blir svart text vit i min layout, blå text är inga problem att läsa medan t ex grön blir väldigt otydlig.

Därför tror jag att Jockes förslag är bra.

 2010-12-21, 12:20
Svara | #14 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Falafel! Det är lugnt. Men fint om nu Jocke har lösningen kringgå detta med bakgrunden i inläggsrutan. Finns ändå så mycket "godis" att leka med. 
Tycker jag. Men fler tyckande om förslaget emotses väl? 
Jag, är benägen hålla med Jocke.
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2010-12-21, 15:11
Svara | #15 
Raderad
Nykomling
Reg.datum: 2010-12-21
Inlägg: 2
Bis dat, qui cito dat
Ballograf
 2010-12-21, 15:26
Svara | #16 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Latinska Citat
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2010-12-21, 16:24
Svara | #17 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-22
Inlägg: 1040
Jocke! Ja vit bakgrund är nog det bästa,då syns alla färger!! Utom vit!!
Tjohejsan
 2010-12-21, 18:00
Svara | #18 
Raderad
Medlem
Reg.datum: 2010-11-11
Inlägg: 174

Tack så mycket. Jag har övergått till stardardmodellen. Hade den bruna varianten förut.

Nu kan man ju använda grafiken bättre. Tack en än gång

klossen
 2010-12-21, 21:08
Svara | #19 
Raderad
Flitig postare
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 696

Jag fortsätter lite här. Med vit och svart text ser jag fortfarande bra mot bruna bakgrunden och gul förstås. Då behöver jag ändå glasögon som de inte kan pricka in rätt..Men när jag ser att någon skrivit med rött eller blått. Då blev det värre.

Helt vitt underlag att skriva på är nog det bästa. Tur vi har Jocke.


Och Kingsway, du får låta bli att skriva med vit text. (Hoppas du förstår att det är på skoj)


Att sikta för högt kan sluta i platt fall
 2010-12-21, 21:10
Svara | #20 
Raderad
Flitig postare
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 696
Men alltså mellanstycket här ovan skrev jag med svart, alltså vanlig automatisk färg. Men inte blev det svart när jag sparade. Vitt blev det. Men det var ju inte det som var betydelse, men det syns bra. Allt här är svart, men blir nog vitt det också.
Att sikta för högt kan sluta i platt fall
Du måste vara inloggad för att kunna svara på tråden!