Vi använder cookies
Vi använder cookies och annan spårningsteknik för att förbättra din surfupplevelse på vår webbplats, för att visa dig personligt innehåll och riktade annonser, för att analysera vår webbplatstrafik och för att förstå var våra besökare kommer ifrån. För att ta reda på mer, läs vår cookiepolicy och integritetspolicy.
Genom att välja 'Jag godkänner' godkänner du vår användning av kakor och annan spårningsteknik.
  
Du är här: Forum » Allmänt » Övrigt » Islykta.
 2010-12-22, 16:23
Svara | #1 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Islykta.
Efter som Kung Bore behagar besöka oss en längre tid. I alla fall vad det verkar över Julhelgen.
Passade jag på att göra två islyktor att sätta ut i snön på hög plats till beskådande av förbipasserande.
Visst känns det lite högtidiligt med islyktor. Och vackert är det onekligen i all sin enkelhet.
Hur man gör.
Man tager två styck plasthinkar av olika storlek. Samt en liten rund plåtburk i botten i  passande höjd och bredd. Sätt i den mindre hinken i den större. Lägg en rejäl tyngd i botten för att fixera innerhinken. 
Häll på med vatten i mellanrummet mellan hinkarna. Fixera så innerhinken står rätt. 
Ställ ut i kylan. När det är ordentligt fruset. Spola försiktigt varnt vatten för att få loss hinkarna.
Se nu till att värmeutsläppshålet "upptill" är fixat. Såga försiktigt ut ett hål ned till på sidan så det går att föra in ett värmeljus modell större. Räcker länge. Nu bör syret komma åt att hålla ljuslågan vid liv

- Dags att njuta av nedlagt arbete. Lycka till!

Finns ett bättre och enkare sätt. Inkom gärna med receptet.

Beatus, qui prodest, quibus potest
 2010-12-22, 16:25
Svara | #2 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-22
Inlägg: 1040
Har du inget kort på detta?? Att lägga ut på V2?
Tjohejsan
 2010-12-22, 16:52
Svara | #3 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Lyktorna är på isning/frysning. Får se imorgon om jag lyckas paja dem eller lyckas i mitt uppsåt att förnöja.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Du måste vara inloggad för att kunna svara på tråden!