Vi använder cookies
Vi använder cookies och annan spårningsteknik för att förbättra din surfupplevelse på vår webbplats, för att visa dig personligt innehåll och riktade annonser, för att analysera vår webbplatstrafik och för att förstå var våra besökare kommer ifrån. För att ta reda på mer, läs vår cookiepolicy och integritetspolicy.
Genom att välja 'Jag godkänner' godkänner du vår användning av kakor och annan spårningsteknik.
  
Du är här: Forum » DinStartsida » Övrigt » Bildkategori
 2011-02-08, 14:03
Svara | #1 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Bildkategori

Jocke! Vad är denna kategori till för? Var vänlig förklara för mig vid tillfälle. Se bild nedan...
Och hur det går till. och varför den finns där. i vilket syfte.

Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-02-08, 20:20
Svara | #2 
Raderad
Flitig postare
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 696

Ozborn

Gör det något om jag svarar dig.  Jocke kan ju bekräfta sedan.

Det är bilder du lagt in i din blogg som finns där.  Vill du se vad du lagt in så finns alla där.

Du har ju haft bilder så något borde finnas där.

 

Ha det fint och ursäkta att jag lade mig i.

Att sikta för högt kan sluta i platt fall
 2011-02-08, 20:48
Svara | #3 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Mysan. Som du ser på bilden finns inga bilder sparade. Tro mig jag har försökt klicka på Visa osv t.h.Men där är tomt. Jag blir f-b. att det inte funkar som det ska. Eller har jag missat nåt när jag lägger in och sparar mina bloggar med bilder. Eller gör jag helt enkelt fel någonstans. Har sagt det tidigare. Det borde finnas en manual till vissa moment i den här hemsidan.
Det sista är ämnat till Jocke.
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-02-08, 21:04
Svara | #4 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Till Jocke. Rent upplysningsvis kan jag tala om. de övriga Kolumnerna funkar förutom "Länkar" som inte är klar. Det har du ju talat om. Men "Bilder" funkar ej. Nu vet jag ju genom Mysan vad den är till för.  Tack Mysan!
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-02-08, 21:30
Svara | #5 
Raderad
Flitig postare
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 696

Jag förstår inte heller varför och jag förstår att du är förb-d, skulle jag också vara.

Men jag testade hos mig innan jag svarade och alla bilder jag har i bloggen ligger där.

Och jag gör inget annat än skriver blogg, lägger ner bilder i den och sedan finns det där. Jag har inga speciella inställningar men det är ju fler moment innan bilden kommer ner än tidigare.. Kanske lägger du ner bilden när du ser den utan att klicka på Utseende först, då kommer den inte dit.

Jocke får nog ta hand om det, han kan förklara bättre än mig.

 Det är bättre än att spekulera från min sida, fast jag är envis och inte ger upp i första taget. Men då det fungerar hos mig så vet jag inte hur jag ska få till något annat.

Du får ta fram stora leendet så länge, för allt löser sig vet du. 

Att sikta för högt kan sluta i platt fall
 2011-02-08, 21:46
Svara | #6 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148

Tack Mysan. "Utseende" var ordet för kvällen. ska kolla upp det hur det nu går till.

Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-02-08, 22:03
Svara | #7 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148

Nu gick jag in på "Utseende och fyllde i "Topp" och bibehåll formatet.
Men vad som skulle fyllas i i de fyrkantiga rutorna vet jag inte. Är det nödvändigt.
Hur som helst. Någon bild i "Bilder" finns ändå inte. Inte ens ett litet eklöv.


Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-02-08, 22:18
Svara | #8 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148

Nu börjar jag först hur det ligger till. Genom att i Bild hämta en bild från egen dator utan URL
Skapas genom detta förfarande en URL och man slipper gå via ett bildwebbalbum på nätet.
Man kan på detta viset lägga upp ett bildbibliotek under "Bilder" direkt från bildmapp på egen dator.
Har jag uppsnappat detta rätt?  Antar man utnyttjar denna hemsidas URL. Smart, om jag nu fattat rätt.

Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-02-08, 23:16
Svara | #9 
Raderad
Flitig postare
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 696

Ja här ska du lägga upp dina egna bilder i dina mappar. Via ladda upp ny bild - bläddra.

Kanske går med nätbilder också det har jag inte provat, men det bör gå  efterom man kan lägga in youtube-klipp.

Hoppas det fungerar nu.

 

Att sikta för högt kan sluta i platt fall
 2011-02-08, 23:39
Svara | #10 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Mysan! bugar och tackar för god assistans.
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-02-09, 00:44
Svara | #11 
Raderad
Flitig postare
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 696

Gick  det bra?

För du ska inte fylla i de små rutorna med olika storlekar utan bara klicka på Utseende och så har du en grön rektangulär med Infoga och en röd med Avbryt, som ligger en bit längre ner som små genomskinliga rektanguära rutor.  Välj Infoga och bilden är påbloggen

Du väljer bilden så du ser den innan du går dit. 

Nu är jag så där omständig igen, men det är jag alltid när jag ska förklara.

Men jag tror du har grejat det.

Jag ska kika om du har skrivit strax. Sedan är det sängdags igen. Vart tar tiden vägen ?

Att sikta för högt kan sluta i platt fall
 2011-02-09, 08:56
Svara | #12 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148

Godmorgon! Mysan och andra. Nu tror jag detta gått in. Hoppas det stannar där ett tag.
Snipp snapp snut. Klart slut

Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-02-09, 09:17
Svara | #13 
Jocke
Administratör
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 193

Ozborn: Jag antar att du nu vet vad som gäller för fliken "Bilder" men jag skriver ändå en kortfattade summering av det du och Mysan har diskuterat här i denna tråd.

1. Under fliken "Bilder" i bloggen visas de bilder som du har laddat upp till våran server. Du kan från denna flik radera dessa bilder samt titta på dem.

2. För att ladda upp en bild till vår server måste du först starta ett nytt blogginlägg alt. redigera ett gammalt blogginlägg och välja att lägga till en bild till bloggen. Detta gör du genom att trycka på ikonen som liknar ett träd.

3. Efter att du har tryckt på ikonen öppnas ett nytt fönster och du kan nu välja att lägga till en bild antingen genom att lägga till url-adressen till bilden alt. peka ut bilden på din dator och välja att ladda upp den. Väljer du att lägga till en bild via en url-adress kommer den inte att synas under "Bilder" fliken.

4. För att ladda upp bild till vår server trycker du på fliken "Ladda upp en ny bild" i det nya fönster som har öppnats. Därefter pekar du bilden genom att trycka på knappen "Bläddra". Du kan även välja om bilden skall skalas om innan den laddas upp till serven. När du har gjort dessa val trycker man på knappen "Ladda upp bilden".

5. Bilden har nu laddats upp till vår server och har även blivit synlig under fliken "Bilder".

PS! Tack Mysan för att du förklarade!

Det är vid gränsen av smärta och lidande som männen skiljs från pojkarna. // Emil Zatopek
 2011-02-09, 09:58
Svara | #14 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Jocke! Jag tackar för all info. Vad som ställde mig mot väggen var ladda upp bild från egen dator utan URL. Trodde inte det var möjligt. Men nu fattar jag hur.
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-02-09, 10:53
Svara | #15 
Raderad
Flitig postare
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 696

Jocke

Varför måste man gå till Utseende innan man kan infoga bilden.

Skrev en fråga förut men har inte sett svar. Förutom att det inte skulle behöva ändras något nu i 2an.

När jag som förut klickar på vilken bild jag vill ha när den är uppladdad, så går den inte upp utan bilden innan kommer till bloggen. Jag måste gå till Utseende för att lägga in bilden. Och där ligger Infoga / Avbryt som ett par genomskinliga svävande rutor mitt i texten.  Obs att bilden inte syns där utan bara klicka på Infoga så kommer jag till bloggen.

Grafiker instämde i att det var lättare förr.

Förlåt Grafiker att jag drar in dig i det här, men det står ju redan i en tråd. Hoppas det går bra.

(Så inte Jocke tror jag blivit knäpp )

Att sikta för högt kan sluta i platt fall
Du måste vara inloggad för att kunna svara på tråden!