Vi använder cookies
Vi använder cookies och annan spårningsteknik för att förbättra din surfupplevelse på vår webbplats, för att visa dig personligt innehåll och riktade annonser, för att analysera vår webbplatstrafik och för att förstå var våra besökare kommer ifrån. För att ta reda på mer, läs vår cookiepolicy och integritetspolicy.
Genom att välja 'Jag godkänner' godkänner du vår användning av kakor och annan spårningsteknik.
  
Du är här: Forum » Allmänt » Övrigt » !? Nato Eller Inte !?
 2015-03-11, 12:19
Svara | #1 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-11-11
Inlägg: 594
!? Nato Eller Inte !?

Mycke snack om Nato den sista tiden.
Min uppriktiga inställning till Nato är att vi skall gå med omedelbart och det har jag tyckt dom senaste 40 åren.
Vad är problemet blir min Fråga.
Klart att våra grannländer och övriga EUropa ser med andra ögon på Sverige.
Jag tycker det är Dax att Sverige Fattar Beslut som inte är Varken-Eller utan Basta.


Ingen planerar för att Misslyckas, Det är bara det Att vissa människor Misslyckas med att Planera.
 2015-03-11, 19:37
Svara | #2 
Just Me
Novis
Reg.datum: 2010-11-24
Inlägg: 130
Jag röstar JA på den frågan och har tyckt det i många år.
Just Me
 2015-03-12, 08:25
Svara | #3 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-11-11
Inlägg: 594

Då gillar vi Lika Just Me.
Vad jag menar med Varken Eller är att Sverige för det mesta har Svårt att bestämma sig känns det som.
Sverige skall Alltid Vara Lagom.
Vi tränar med Nato i stora Freds-Övningar och Krigar sida vid sida i Afganistan.
Vad är problemet fattar inte jag.
Att Putin och Ryssland har ONDA aningar vad gäller EUropa känns mer relevant än att Freden är närmare våra nationer.
Att Putin gör som han gör är Mycke oroande.

Att Starta Ett Krig Tar Tid.
Att Sluta Ett Krig Tar Ännu Längre Tid.

För mig är ett medlemskap i nato det enda Rätta !!



PS::Att vi Bröt sammarbetet med Saudi Arabien är Helt Riktigt enligt mig.
       Vi borde aldrig gått in i sammarbete om vapen med Värdens Värsta Diktatur efter IS.
       Göran Persson och S låg bakom det::DS 

Ingen planerar för att Misslyckas, Det är bara det Att vissa människor Misslyckas med att Planera.
 2015-03-12, 08:59
Svara | #4 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-11-11
Inlägg: 594

        HITTADE DETTA INNLÄGG PÅ LEDARE I GP IDAG.

           Ryssland + Putin Är Inte Att Lita På  

Ryssland har använt sig av svepskäl rörande etnicitet för att anfalla Ukraina. 
Baltikum har anledning till oro.

Är Baltikum näst på tur? 
Det var frågan EU:s utrikesministrar ställde sig under förra veckans möte i Riga. 
Efter att Ryssland på kort tid kränkt lettiskt luftrum, bråkat med litauiska skepp i Östersjön och kidnappat en estnisk säkerhetsofficer, framstår det åtminstone inte som en omöjlighet att Ukraina bara är uppvärmningen för en större operation.

Bland annat den tidigare Nato-chefen Anders Fogh Rasmussen (The Telegraph, 5/2) misstänker att Rysslands president Vladimir Putin kan vilja testa om Nato menar allvar med artikel 5.
Ses en attack på Baltikum som en attack på hela alliansen - och kommer den att mobilisera?
Den ryska aggressiviteten har bemötts med en förstärkning av närvaron i området.
Senast i måndags anlände över hundra Nato-stridsvagnar och bepansrade trupptransportfordon till Baltikum.

Oron är befogad. 
Retoriken som används för att försvara invasionen av Krim - de gånger Putin överhuvudtaget erkänner rysk närvaro i Ukraina - träffar lika mycket de baltiska staterna. 
De har också tillhört Ryssland, och en stor rysk minoritet lever fortfarande i länderna. 
Men att baltiskt territorium därför skulle vara ryskt är svårt för den som respekterar folkrätten att förstå.

Baltstaterna ockuperades under andra världskriget, och därefter mer eller mindre koloniserades området.
Sovjeter flyttade in där ester, letter och litauer förut bott, och angav folk som inte skötte sig. 
När Sovjetunionen föll stannade många av dem kvar, men på grund av de historiska premisserna, och att många inte lärt sig estniska, har många fastnat i utanförskap.
Att de får sin omvärldssyn från regimtrogna ryska medier, som i dagsläget mest fungerar som Putins propagandamaskiner, förstärker motsättningarna.

Många av de ryssar som i generationer bott i Baltikum ser sig fortfarande som ryssar, snarare än balter, vilket Putin inte är sen att poängtera.
År 2007 bestämde sig den estniska regeringen för att ta ned den så kallade Bronssoldaten, ett sovjetiskt hyllningsmonument över de män som befriade landet från Nazi-Tyskland - men som samtidigt själva tog det i besittning. Detta ledde till offentligt raseri hos den ryska ledningen, vilket uppmuntrade till massiva protester bland de estniska ryssarna på plats.

När den ryske ambassadören i måndags skyllde invasionen av Ukraina på Sverige - hade vi inte föreslagit ett östligt samarbete hade ju Putin kunnat lämna Krim ifred - blev det än mer uppenbart att landet lider av grava svårigheter vad gäller kartläsning.
Uttalandet är skrattretande absurt. 
Dessvärre blir Östeuropa knappast säkrare av att Ryssland resonerar som ett bortskämt dagisbarn.

Nu är det viktigt att EU fortsatt visar sitt motstånd mot den ryska utrikespolitiken. 
De sanktioner som inleddes förra året måste förlängas, och förstärkas. 
Men ekonomiska vapen är trubbiga, och man lär snart behöva ett mer tydligt sätt att uttrycka något mycket banalt: 
Ett antal rysktalande invånare gör inte ett land till ryskt territorium.

GP 11/3-15

Ingen planerar för att Misslyckas, Det är bara det Att vissa människor Misslyckas med att Planera.
 2015-03-14, 09:35
Svara | #5 
010
Medlem
Reg.datum: 2012-11-21
Inlägg: 67

I media så framhålls Putin som ett hot mot Baltikum och Västeuropa. Jag tror att det är fel. Det är inte Putin som är ett hot utan det är Ryssland som kan vara ett hot.

Jag tror att det pågår en maktkamp just nu i Kreml och Tjetjenien. Å en sidan Putin och Tjetjeniens president och å andra sidan starka krafter i Kreml, armen och säkerhetstjänsten.

Mordet nyligen utfördes troligen av säkerhetstjänsten och de gav Tjetjenien skulden. 

Jag tror att Putin inte alls gillar vad som sker i Ukraina just nu men armen tror jag skiter i vad han tycker just nu.

Putins drivkraft tror jag är hans eget ego och behov av att vara stor idol samt att öka på sin stora förmögenhet.

Jag tror att hans tid är räknad och det intressanta blir vad som kommer efter.

 

Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra idag
 2015-03-14, 12:47
Svara | #6 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-11-11
Inlägg: 594
010!
Jätteintresant det du skriver.
Putin ((Puttin)) är Ryssland för mig och Maktkamp tror jag på Varje dag speciellt i Ryssland.
Ser man inte Upp är man snart Nedgraderad och så Uppför sig Diktaturer överallt ! Over The World !
""Mordet nyligen utfördes troligen av säkerhetstjänsten och de gav Tjetjenien skulden.""
Skriver Du !?
Har Tjetjenien fått skulden för Mordet på Boris Nemtsov har jag inte  hört eller läst om !??

""Ryska federationen utropades som en självständig stat den 24 augusti 1991, och Sovjetunionen upplöstes officiellt den 26 december samma år. 
Boris Jeltsin var Rysslands president fram till den 31 december 1999, då han efterträddes av Vladimir Putin. 
Ryssland har sedan Sovjetunionens kollaps, som den största av de tidigare delstaterna, försökt ta upp Sovjetunionens roll som supermakt, men länge hindrats av landets svåra ekonomiska, sociala och militära problem. 
Ryssland har från 1994 till 1996 första Tjetjenienkriget och sedan 1999 andra Tjetjenienkriget fört inbördeskrig i Tjetjenien. 
Efter att ha genomgått en kraftig nedgång under 1990-talet - med en kulmen 1998 - har den ryska ekonomin återhämtat sig, delvis på grund av de stigande oljepriserna. 
President Putins politik har, främst från internationellt håll, kritiserats för att underminera demokratin och kringskära mediernas frihet.
År 2008 valdes Dmitrij Medvedev, med stöd av Vladimir Putin, till Rysslands tredje president. 
Medvedev fokuserade mycket på "kriget mot korruptionen" och framförallt den korrupta polisen, men trots vissa framsteg kvarstår problemen.
Den 7 maj 2012 återinträdde Putin återigen på presidentämbetet, och Medvedev fungerar sedan dess som premiärminister""

""Jag tror att hans tid är räknad och det intressanta blir vad som kommer efter.""
Ja 010 !?
Vad kommer hända efter !? Bäva Månde!
Det Måste bli En Ny Gorbatjov annars är EUropa snart i Krig är Min Bedömning !?
Det Kan Sluta I Fullständigt Värdskrig känner jag.
Ingen planerar för att Misslyckas, Det är bara det Att vissa människor Misslyckas med att Planera.
 2015-03-14, 13:13
Svara | #7 
010
Medlem
Reg.datum: 2012-11-21
Inlägg: 67

http://www.svtplay.se/video/2714322/ryssland-enligt-putin/dokument-utifran-ryssland-enligt-putin-avsnitt-1

Det här programmet visar väldigt bra vem Putin. Putin har tidigare arbetet för säkerhetstjänsten, i den rollen så var han med på förhandlingar som det företag jag jobbade på då hade med ryska företag. De som jag känner som var med då har efteråt berättat om hans karaktär.

Det finns ingen med kallare ögon och habegär, han kan nog sälja sin morsa.



Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra idag
 2015-03-14, 13:24
Svara | #8 
010
Medlem
Reg.datum: 2012-11-21
Inlägg: 67

Nej jag tycker inte vi ska gå med i Nato. Jag tycker organisationen inte passar oss. Deras huvudsyfte är kontroll av Atlanten och länder runt där. USA´s intressen påverkar i alltför hög grad Nato. Deras typ av försvar känns idag också gammaldags.

Jag tycker att EU ska gå ihop och bilda ett försvar av EU,s gränser med modernt material. För att bilda detta försvar så tycker jag att säkerhetstjänsterna i länderna ska mötas och fastställa behoven. Armen ska få komma in först senare när behoven fastställts.


Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra idag
 2015-03-15, 09:09
Svara | #9 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-11-11
Inlägg: 594



Tyvärr kunde jag inte öppna Länken.?
SomSagt 010 !

Nato eller Inte kommer att Diskuteras i Svensk Politik så länge Jag lever.
Man kan naturligtvis diskutera För elle Emot från alla vinklar och vrår och till slut blir det ingen diskutition utan mer pajkastning från det ena eller andra hållet ungefär vad politikerna sysslar med titt som tätt.
Som jag skrev tidigare 010 så är Jag La  (Väll)  en Nato/Allierad och har så varit dom senaste 40 åren.

Helst av allt skulle jag Önska att krig inte fanns men den Utopin tror jag inte kommer att existera.
Konflikter och eventuella krig kommer att följa människan så länge vi finns till är min bestämda uppfattning.

Ha En Fin Söndag 010     Vänligen !

Ingen planerar för att Misslyckas, Det är bara det Att vissa människor Misslyckas med att Planera.
 2015-03-31, 07:28
Svara | #10 
Raderad
Nykomling
Reg.datum: 2015-03-31
Inlägg: 1
Nato nu, JA.
Lauritz
Du måste vara inloggad för att kunna svara på tråden!