Vi använder cookies
Vi använder cookies och annan spårningsteknik för att förbättra din surfupplevelse på vår webbplats, för att visa dig personligt innehåll och riktade annonser, för att analysera vår webbplatstrafik och för att förstå var våra besökare kommer ifrån. För att ta reda på mer, läs vår cookiepolicy och integritetspolicy.
Genom att välja 'Jag godkänner' godkänner du vår användning av kakor och annan spårningsteknik.
  
Du är här: Forum » Allmänt » Övrigt » En reflektion
 2011-07-31, 14:04
Svara | #1 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
En reflektion
Ju fattigare det blir i vissa U-länder på grund av torka och missade skördar. Ju fler matprogram växer det fram i våra teveutbud. Mer och mer frosseri, då alla vill överträffa varandra med sofistikerade maträtter. Därtill på fredagarna även med vin av ädlaste valörer och en direkt adress till vinlistan på vårt systembolag. 
Är detta fair Play - Olika falla ödets lotter.
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-07-31, 16:37
Svara | #2 
Raderad
Aktiv medlem
Reg.datum: 2010-11-01
Inlägg: 510

Jag kan förstå ditt tankesätt men får u-länderna det bättre för att vi inte njuter livets sötma så länge vi kan? Givetvis så kan man skänka en hundring i månaden eller så det tycker jag inte är mer än rätt. Frågan är väl var pengarna vi skänker hamnar? I hjälporganisationernas vd´s fickor eller där dom verkligen behövs? Tror på det första tyvärr.

Inte tänker jag då på några svältande barn när jag smörjer kråset på vad det nu månde vara. Fel? Ja kanske det men jag är säkert inte ensam.

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
 2011-07-31, 18:11
Svara | #3 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Jag menar bara det kunde göras mer i direkt samverkan mellan de rika och fattiga länderna. De gerillas som stoppar matsändningarna går väl att kväsas på något sätt, eller talas tillrätta. Tycker diplomatin fungerar dåligt rent ut sagt. 
Konstigt att inte humaniteten fungerar i dessa länder.
Att vi smörjer kråset, behöver vi inte ha så dåligt samvete för, så länge vi inte kan lita på dessa insamlingar.
Men ett visst deltagande och eftertanke kostar ju ingenting. 
Om allt fungerar inom diplomatin, ju renare samvete skulle vi få.
som sagt det var endast en reflektion på det orättvisa samhälle vi lever i.
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-07-31, 18:34
Svara | #4 
Raderad
Aktiv medlem
Reg.datum: 2010-11-01
Inlägg: 510
Håller helt och fullt med dig om att det är ett orättvist samhälle vi lever i. Räcker väl att titta på vårt egna Svenska samhälle.
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Du måste vara inloggad för att kunna svara på tråden!