Vi använder cookies
Vi använder cookies och annan spårningsteknik för att förbättra din surfupplevelse på vår webbplats, för att visa dig personligt innehåll och riktade annonser, för att analysera vår webbplatstrafik och för att förstå var våra besökare kommer ifrån. För att ta reda på mer, läs vår cookiepolicy och integritetspolicy.
Genom att välja 'Jag godkänner' godkänner du vår användning av kakor och annan spårningsteknik.
  
Du är här: Forum » Allmänt » Övrigt » Svt utnyttjar hemlösa hundar för underhållning
 2010-12-20, 15:25
Svara | #1 
frogart
Aktiv medlem
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 366
Svt utnyttjar hemlösa hundar för underhållning


Ska man ha djur till slit-och-släng saker???

Om SVT:s upplägg ser ut som nedan så måste jag få reagera!!



I vår börjar Svt sända programmet "Huset fullt av hundar". Enligt en pressrelease från Svt kommer "i varje avsnitt sex hundar, som av olika anledningar behöver ett nytt hem, till en familj för att spendera en vecka tillsammans med dem."

Hundarna ska sedan röstas ut, en efter en, enligt samma manér som Robinson, Ung & Borskämd eller andra dokusåpor. Som Svt själva uttrycker det: "Under veckan minskar antalet hundar när familjen, dag för dag, väljer vilka av hundarna som de vill lära känna bättre. I slutet av veckan gör familjen det slutgiltiga valet. Då ska de välja den hund som kommer att bli deras nya familjemedlem."


Djurskyddet Sverige har lång erfarenhet av att hitta nya hem till djur som av olika anledningar förlorat sitt tidigare. Våra lokalföreningar i Malmö, Umeå och Tullinge utanför Stockholm har tillsammans omplacerat hundratals hundar. Med vår kunskap om djur i allmänhet och omplaceringar i synnerhet är vi mycket kritiska mot upplägget i detta program där hundarna reduceras till slit- och slängobjekt, som man kan rösta bort och förflytta fram och tillbaka utan någon respekt för att de är levande kännande varelser. 

fortsätt läsa här: http://www.djurskyddet.se/se/press/pressmeddelanden/2010/svt-utnyttjar-hemlosa-hundar-for-underhallning

En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
 2010-12-20, 16:23
Svara | #2 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-22
Inlägg: 1040

Nu såg jag inte detta program,men jag kan tänka mig hur det såg ut!!

Nåt liknande som "Ung och bortskämd" kanske!!  Jag tycker inte att allt i tv ska handlar om tävling. Att spela på människans känslor på detta vis,är inte bra!!

Man börja liknar mer och mer som TV4.-Tv5!!

Och när det handlar om djur! ännu värre!!

Tjohejsan
 2011-03-24, 14:55
Svara | #3 
frogart
Aktiv medlem
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 366
Djurskyddet diskuterar hundsåpa i kvällens Debatt
 
 
SVT:s hundsåpa "Huset fullt av hundar" har väckt många känslor och ikväll kl 22.00 diskuteras programmet i Debatt i SVT 1. Djurskyddet Sveriges generalsekreterare Åsa Hagelstedt deltar i debatten.

 

En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
Du måste vara inloggad för att kunna svara på tråden!