Vi använder cookies
Vi använder cookies och annan spårningsteknik för att förbättra din surfupplevelse på vår webbplats, för att visa dig personligt innehåll och riktade annonser, för att analysera vår webbplatstrafik och för att förstå var våra besökare kommer ifrån. För att ta reda på mer, läs vår cookiepolicy och integritetspolicy.
Genom att välja 'Jag godkänner' godkänner du vår användning av kakor och annan spårningsteknik.
  
Du är här: Forum » Allmänt » Dator & Internet » Brandvägg
 2011-01-04, 15:42
Svara | #1 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-22
Inlägg: 1040
Brandvägg

http://www.intranetica.com/intranetica/firewall/fw1.shtml 

Hur många brandväggar har ni? Och kan dom samarbeta?

Själv har jag Windows och avst. Tycks funka bra ihop!!

Tjohejsan
 2011-01-04, 16:34
Svara | #2 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Kingsway!
Jag blev lite konfunderad av din fråga. Vad jag lärt mig ska/kan man bara ha en brandvägg aktiv.
"Har man en brandvägg i ett Antivirusprogram. Då kopplas Windows ur, men så icke i mitt fall...
Men jag undrar, har Avast Free inbyggd brandvägg? Eller har du en betal-variant. Där tror jag mig veta brandvägg ingår..
Döm om min förvåning när jag såg min brandvägg i Windows Vista Premium var aktiv på alla fyra strängarna.
Trots jag har Norton 360 2011 igång och där även brandväggen.
{ Men det är ju bra så länge de samverkar utan kollision, = dubbel säkerhet tro, tror inte det, men ändå}
Men mycket berättigad fråga tycker jag. Upp till alla att kolla upp sina brandväggar en eller flera
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-01-04, 16:56
Svara | #3 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-22
Inlägg: 1040

Ozborn det är jag som har fel!! Ingen brandvägg i avst free! Men jag fundera om man inte ska välja ett anti. med brandvägg?

Men det måste funka ihop med windows!! Det finns ju dom som har brandvägg även i Reuters (Stavas det så)

Men det är nog att överdriva! Men handlarna förespråka detta. Allt för att sälja!!





Tjohejsan
 2011-01-04, 17:09
Svara | #4 
Raderad
Flitig postare
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 696

Du ska bara ha en brandvägg. De kan gå på kollisionskurs uan att du märker det, förrän de är för sent alltså.

Själv har jag ett köpt säkerhetspaket med både brandvägg antivirus och allt som ska vara.  Windows brandvägg inaktiveras  automatiskt.  Det kan man ju kolla upp då och då också

Har sett att många kör fler för de tror att dubbel säkerhet är bäst. Men tvärr. Så är inte fallet med brandväggar. Inte heller antiviusprogram (en parentes bara).

Att sikta för högt kan sluta i platt fall
 2011-01-04, 17:12
Svara | #5 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-22
Inlägg: 1040

Hade Norton innan jag bytte. Där funkade båda brandväggarna samtidigt. Vilket som är bäst vet jag inte!!

Jag tro på dig Mysan!!

Men bättre med 

två  brandvägg,än ingen alls!!

Tjohejsan
 2011-01-04, 17:27
Svara | #6 
Raderad
Aktiv medlem
Reg.datum: 2010-11-01
Inlägg: 510

Använder Avast Free och Windows egna brandvägg (kör Win 7) Men även när jag använde XP så hade jag Windows egna brandvägg och detta har fungerat bra.

2 brandväggar är nog inte så hälsosamt precis som Mysan skriver, det kan gå åt pipsvängen innan man märker det och då kan det vara försent. Det kan också påverka hastigheten när du surfar om du har 2 brandväggar påslagna. Allt ska nämligen kollas på 2 ställen istället för på ett ställe.

Det har blivit sån hysteri med all säkerhet. Surfar man bara normalt så klarar man sig alldeles utmärkt med vad Windows erbjuder både när det gäller brandvägg och Antivirus. Visst ett betalprogram är säkert bättre uppdaterat eller uppdaterar virusdefinitionerna oftare.

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
 2011-01-04, 17:28
Svara | #7 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148

Kingsway!
Hade fel. när jag gick in i brandväggen på Windows Vista Pre.
Var den inaktiverad. Det var Nortons den hänvisade till. (På)
När man går in i "Nedåtpil" ^ så får man tillgång till info och status.

Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-01-04, 17:51
Svara | #8 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Detta sker per automatik. En på en av. vore nog för dj-t annars skulle jag tänka mig. Många konflikter och krascher. 
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-01-04, 17:54
Svara | #9 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-22
Inlägg: 1040
Skulle vara roligt att höra vad exp. Jocke och Jonas har för synpunkter på brandvägg??
Tjohejsan
 2011-01-04, 18:13
Svara | #10 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Kingaway! Synpunkter är ju alltid välkomna. 
Men visst har vi tillsammans klargjort detta hur det fungerar, väl..
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-01-04, 18:18
Svara | #11 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148

Kingsway! förutom den brandvägg du har i din Router. 
där är jag inte insatt. Men den är nog separat. Har inget med vad du har på datorn att göra. Den sköter om annan trafik Ut/In
Där vore ju fint med ett info från den som kan klargöra förhållandet.


Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-01-16, 16:56
Svara | #12 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-22
Inlägg: 1040
 2011-01-16, 18:01
Svara | #13 
Raderad
Aktiv medlem
Reg.datum: 2010-11-01
Inlägg: 510
Förlåt men varför betala för nåt som redan finns installerat från början i operativsystemet? Windows egna fungerar alldeles utmärkt till det man använder datorn till.
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Du måste vara inloggad för att kunna svara på tråden!