Vi använder cookies
Vi använder cookies och annan spårningsteknik för att förbättra din surfupplevelse på vår webbplats, för att visa dig personligt innehåll och riktade annonser, för att analysera vår webbplatstrafik och för att förstå var våra besökare kommer ifrån. För att ta reda på mer, läs vår cookiepolicy och integritetspolicy.
Genom att välja 'Jag godkänner' godkänner du vår användning av kakor och annan spårningsteknik.
  
Du är här: Forum » DinStartsida » Önskemål » Teckensnitt, Fonter & Typsnitt
 2011-01-13, 10:28
Svara | #1 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Teckensnitt, Fonter & Typsnitt

Jocke! Hej!
Ett förtydligande till mitt lilla äskande i Jonas Tråd om fler teckensnitt/Fonter och storlekar att välja mellan.
Om detta på sikt är möjligt, skulle det bli mer personligt i inläggen från medlemmarna.
Naturligtvis handlar det då om ett ansvar att inte sväva ut med orealistiska Wingdings
Utan en större text/font, ska ha en naturlig anknytning till inlägget. Bilderna nedan är endast förslag på
Fonter/typsnitt som skulle kunna komma ifråga. Men om detta skulle kunna realiseras på sikt är ju naturligtvis urvalet helt och hållet Ditt. Mvh/Ozzy

Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-01-14, 11:25
Svara | #2 
Raderad
Medlem
Reg.datum: 2010-11-11
Inlägg: 174

Arbetade mycket med grafisk framställning och texter. Gjorde mallar till tidningen där jag arbetade. Den där symbolen känner jag igen.

Tack Ozborn

 

klossen
 2011-01-14, 11:57
Svara | #3 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Grafiker! vi pratar "samma språk" du och jag. Var själv med i ett projekt för arbetslösa ungdomar att  framställa en tidning från grunden till utgivning, inom "Datorteken" om det namnet är bekant.
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-01-14, 15:33
Svara | #4 
frogart
Aktiv medlem
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 366
Ozborn: Jag lägger min röst på ditt förslag
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
 2011-01-14, 17:20
Svara | #5 
Jocke
Administratör
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 193

Tillverkaren av editorn vi använder för att skriva våra inlägg (som vi har modifierat) håller på med en ny och spännade version, dvs när han släpper denna version skall jag se till att vi får möjlighet att använda olika typsnitt och storlekar i våra inlägg. Låter detta bra?

Det är vid gränsen av smärta och lidande som männen skiljs från pojkarna. // Emil Zatopek
 2011-01-14, 17:42
Svara | #6 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Låter bra! 
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-01-14, 20:25
Svara | #7 
Raderad
Aktiv medlem
Reg.datum: 2010-11-01
Inlägg: 510

Jag kommer säkert att få en eller annan medlem på mig nu men jag tycker inte som ni. Detta med att få fler teckensnitt, storlekar kan var bra om det sköts. Det jag inte gillar med denna idén är att det kanske kan bli jobbigt att läsa om alla väljer sitt egen favoritteckensnitt eller blandar olika teckensnitt, storlekar i samma inlägg.

Att det som nu bara finns ett att välja mellan känns enhetligt och bra.

Ris eller ros? 

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
 2011-01-14, 20:26
Svara | #8 
Raderad
Medlem
Reg.datum: 2010-11-11
Inlägg: 174

Den tidning jag talar om är Svenska Dagbladet som jag jobbade i över 30 år. Var även support där.

klossen
 2011-01-14, 21:05
Svara | #9 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
RV! Har som du vet erfarenhet från ett "SeniorForum" Där finns detta alternativ. Har under mina tre år där inte missbrukats nämnvärt. Endast Grattis kursivt osv i rött och större 16 punkter. Tror inte du behöver oroa dig.
Visst är vi disciplinerade medlemmar här på detta Forum också. Men jag har haft fel förr. Haha!
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-01-14, 21:39
Svara | #10 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Grafiker! Måste ha varit ett intressant och omväxlande yrke/arbete...
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-01-15, 05:11
Svara | #11 
frogart
Aktiv medlem
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 366

Grafiker: Grafik och grafiskt uppbyggda bilder är av stort intresse hos mig. Kan ju bero på mitt konstnärliga arbete...både här på "dinstartsida" (vykort och "länka hit" bl.a) + annat. Vad bestod ditt arbete av på SD mer specifikt? Intressant!

Ozborn: Vad heter "Seniorforumet" du pratar om?? Kan jag få URL:en dit månne?!


En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
 2011-01-15, 08:49
Svara | #12 
Raderad
Medlem
Reg.datum: 2010-11-11
Inlägg: 174

Hej Frogart. Jag måste rätta dej. Det var på Svenska Dagbladet.

Jag blev pensionär 2005 och har glömt rätt mycket. En sak jag inte förstår är att länka och lägga upp just bilder. På vilket sätt har du konstnärliga anlag.

 

klossen
 2011-01-15, 10:13
Svara | #13 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148

frogart!
Först måste man vara 55+ fyllda för att bli medlem.

http://seniornetinternet.se/ Om du inte har ngn Seniornetklubb i Din stad eller närhet.
vi SNI träffas endast på nätet som icke fysisk klubb. Den som reggar sig på SeniorNetInternet har tillgång till även den andra adressen SN. Men väljer du att regga dig i en fysisk klubb adressen nedan. Då får du icke tillgång till adressen Internet ovan. SNI är en separat klubb i storklubben. Tror du kan läsa allt i den första adressen SNI.

http://www.seniornet.se/  

Om man har en klubb i sin hemstad och vill träffas regelbundet i en klubblokal med datorer och umgås och ha en social gemenskap, då ska man välja detta alternativ. Men det är ju naturligtvis valfritt även om det skulle finnas en klubb i din hemstad. Men då har du icke tillträde dit till den lokala klubben.


Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-01-15, 10:55
Svara | #14 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
frogart!
När jag pratar om tillgång till klubb/adress. Då menar jag Forumet på båda ställena.
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-01-15, 12:31
Svara | #15 
Raderad
Flitig postare
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 696

frogart

Jag har tittat på Seniornet. Då, det är många år sedan, var det läro-center för äldre dator-nybörjare. Det som fanns där då det kan både du och jag sedan  länge.

Kanske har det ändrats nu, mer uppdaterat, det var som sagt länge sedan jag jag tittade på det.

Men att du kollar upp det är ju inte helt fel. Jag har i ärlighetens namn tittat in där nu också, men bara på förstasidan och det var sig likt.

Ha en trevlig helg allihop   

Att sikta för högt kan sluta i platt fall
 2011-01-15, 13:13
Svara | #16 
frogart
Aktiv medlem
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 366

Mysan: Jag var inne och tittade men som du säjer, kan det! Bara nyfiken på lite nytt...fast 55+ stämde inte riktigt på mej, ännu ...

och en go helg!




En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
 2011-01-15, 13:24
Svara | #17 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148

Frogart/Mysan!
visst är SN & SNI lite av "äldre lär äldre". Men i SN finns en "Datorbit" i Forumet där hjälp finns i den högre skolan. Den kommer nu att få ett nytt uppswing, Men mest är det för den sociala gemenskapen där det alltid finns något att diskutera. Rubrikerna är många, så alltid lär det finnas något som passar. Även politik & samhälle har en egen Tråd. Bild, Tankar & tycken, Chat, Hälsa, hemsidetillverkning.
I SNI har vi dessutom en egen Domän, där man kan lägga upp egna hemsidor Så nog har det hänt en hel del det sista året.
Just nu är det vakans i styrelsen för SNI och en kommande vakans i SNI är webbMaster. Så nog finns att bita i även för den datorkunnige. Välkomna! 250 spänn per år i medlemsavgift, det är ju inte så mycket. så är också medlemmarna skyddade av ID -ingen insyn i Forumet.

Beatus, qui prodest, quibus potest
 2011-01-15, 14:16
Svara | #18 
frogart
Aktiv medlem
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 366
Ozborn: Jag gick in på och det fanns en hel del läsvärt. Blev förvånad över att det var så blandat...fick en trevlig stund! 
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
 2011-01-15, 15:29
Svara | #19 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Hej! frogart! Det var ju roligt Du fann lite matnyttigt.
55+ idag är inte vad de var för några år sedan. Nu kan de tom betala sina räkningar via nätet. Det var grundbulten för att förkovra sig. Fixa allt från hemmet och inte vara rädd att knappa på en dator.
känner de som är över 90 år som är riktiga hejare på sina datorer. Skype är ett sätt att umgås om man nu inte vill chatta. Gäller ju att hänga med när barnbarnen ockuperar hemmets dator. Min dotterdotter tre år. ringer själv på mobilen och startar upp datorn själv. Vad månde bliva av detta uppväxande släkte.

Beatus, qui prodest, quibus potest
 2012-01-14, 15:10
Svara | #20 
Raderad
Medlem
Reg.datum: 2010-11-11
Inlägg: 174

Vi är ett bra gäng som alltid försöker göra det så intressant som möjlig. Sysslar man med textframställning och den grafiska utformningen blir det också roligare och ideerna växer.

Fint grabbar och tjejer.

klossen
Du måste vara inloggad för att kunna svara på tråden!