Vi använder cookies
Vi använder cookies och annan spårningsteknik för att förbättra din surfupplevelse på vår webbplats, för att visa dig personligt innehåll och riktade annonser, för att analysera vår webbplatstrafik och för att förstå var våra besökare kommer ifrån. För att ta reda på mer, läs vår cookiepolicy och integritetspolicy.
Genom att välja 'Jag godkänner' godkänner du vår användning av kakor och annan spårningsteknik.
  
Du är här: Forum » Allmänt » Övrigt » !! Skata VS Koltrast !!
 2015-09-30, 10:24
Svara | #1 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-11-11
Inlägg: 594
!! Skata VS Koltrast !!

Min Röst gick till Skatan som Jag ser i Överflöd där jag bor OCH JAG ÄLSKAR DOM ALLA !
En av mina favoriter är skatan EnÖgd.
Jag kallar Hen för det enär hon-han bara har ett öga.

Inte alla dagar:Obs men när jag går ut kommer EnÖgd hoppandes bredvid mig.
Hen kan följa mig hoppandes långa vägar ibland.
Har jag ingen mat blir jag näst intill gråtfärdig.
Ibland går jag in och köper ett paket HootDoogs och då är Lyckan Gjord både för EnÖgd men oxå för MIG::Vänligen !
Skatan är en Underbar Bird !

Mästersångare omvald till nationalfågel omtyckt. 

Koltrasten blev vinnare när svenska folket fick välja nationalfågel.
Den är allmänt erkänd som den bästa sångaren i den svenska fågelvärlden.
Nu är den återigen vald till nationalfågel.
Koltrasten tog hem en övertygande seger vid den landsomfattande omröstningen.
Nästan 55 000 personer röstade i den sista omgången som avslutades i måndags.
Av dem lade nästan 13 000 sin röst på koltrasten.
Det innebär att arten i praktiken blivit omvald.
Den valdes till nationalfågel redan 1962 i en omröstning arrangerad av Dagens Nyheter.
Nu kan man säga att den befäst sin position - trots att den inte finns i hela landet.
Den saknas uppe i nordligaste Sverige.
Hade omröstningen bara gällt Norr- och Västerbotten hade nog storspoven vunnit, säger Anders Wirdheim vid Sveriges ornitologiska förening (SOF) som har organiserat omröstningen.
Röstandet har fortgått i omgångar med start i februari i år, och inför den sista omgången var bara tio arter kvar på listan.
Enligt Wirdheim var det aldrig riktigt spännande även om nummer två på listan, skatan, ett tag såg ut att kunna hota koltrasten men det berodde helt och hållet på draghjälp av poddradioprogrammet Alla mina kamrater som uppmanade lyssnarna att rösta på arten.
Blåmesen, populär vid fågelborden, kom trea, och korpen, svart, mystisk och mytomspunnen, kom fyra.
Ingen annan fågel i landet har gett upphov till så många ortsnamn som korpen, säger Wirdheim.
Därefter följde i tur och ordning havsörn, domherre, sädesärla, rödhake, talgoxe och bofink.
Det innebär att de allra talrikaste svenska fåglarna inte tillhör de populäraste arterna.
Bofinken, som är vår näst vanligaste art, och rödhaken som kommer trea, hamnade långt ner på listan, och vår allra vanligaste art, lövsångaren, var inte ens med i slutomgången.
Koltrastens seger kommer inte som någon överraskning för Wirdheim.
Jag trodde nog hela tiden att den skulle vinna.
Den påverkar oss med sin sång och ger oss ett löfte om att vintern har ett slut.
Jag tror att många människor har röstat med hjärtat helt enkelt, säger han.
TT, Roland Johansson TT
Fakta: Omröstningen

Omröstningen om svensk nationalfågel har organiserats av Sveriges ornitologiska förening (SOF).
Efter tre delomröstningar i februari, april och juni, avslutades röstandet 31 augusti.
Totalt röstade 54 273 personer, varav 19 000 det sista dygnet.
Slutställningen bland de tio finalisterna:
Antal röster:

Koltrast 12 918

Skata 9 246

Blåmes 7 292

Korp 6 127

Havsörn 4 569

Domherre 3 711

Sädesärla 3 291

Rödhake 3 160

Talgoxe 2 708

Bofink 1 251

Källa: SOF.

Fakta: Koltrasten

Koltrasten (Turdus merula) är en av Europas och Sveriges vanligaste fåglar. 

I Sverige häckar cirka 1,8 miljoner par, vilket motsvarar en stam på cirka 5,4 miljoner individer.

I hela Europa finns 120 till 246 miljoner individer. 

Dessutom finns arten i Nordafrika och delar av centrala och södra Asien.

Koltrasten häckar talrikt i löv- och blandskog, i parker och trädgårdar. 

Däremot är den sällsynt i de nordligaste barrskogarna och i fjällen.
Många koltrastar drar ner till västra Europa under vintern, men i södra delen av landet övervintrar många av de vuxna fåglarna om inte vintern är sträng.

Källa: Birdlife International, SOF

Vänligen    Peace    Hellogoodbye  

Ingen planerar för att Misslyckas, Det är bara det Att vissa människor Misslyckas med att Planera.
 2015-09-30, 12:46
Svara | #2 
Raderad
Flitig postare
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 696

Koltrasten var mitt val. Hade där jag bodde förut en koltrast som kom samma tid varje kväll och satte sig på balkongräcket och där stod vi och snackade med varann sommar som vinter. Det var en pratsam herre den. Det var inte för mat för det äter den under hela dagen inne på balkongen utan det var en pratstund. Men samma tid varje kväll! Snacka om trogen.

Men det var inte just därför jag valde koltrasten nu för det har alltid varit en favorit för mig. Skator är vackra fåglar också. De badar i fågelbadet var och varannan dag tillsammans med många andra fast inte alla på samma gång.

Nu är jag en fågelälskare av stora mått så jag älskar dem alla stora som små. Kråkor och blåmesar i storleksexempel.

Ha en fin fortsättning på veckan.  

Att sikta för högt kan sluta i platt fall
 2015-10-01, 09:08
Svara | #3 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-11-11
Inlägg: 594
Tack Rara Mysan för Ditt Trevliga Inlägg  

Visst är dom trevliga våra Sjungande små Tvåbenta Vänner.
Och Jag Älskar dom Alla.
Koltrastens sång är obetalbar enligt mig den Vackraste som finns.
När det är varmare såsom vår och sommar har jag alltid balkongdörren lite på glänt under natten.
Varje morgon vid 04-05 tiden kan jag höra hur Han sjunger för sin brud för det är LA hanen som sjunger och vackrare Sång finns inte vad jag vet.
Där jag bor i Guldheden är det massor av Natur med Skogsdungar stora gräsmattor mm.
Ibland ser jag Herr och Fru Koltrast skutta förbi men inte allt för ofta.
Men Älskade Skatan är i massor och dom är Kloka som en Uggla.
SomSagt:::Enögd som jag kallar den ena av dom är på gränsen till Tam och får den syn på mig och Hatten kan den hoppa efter mig lång bit.
Har jag inget att bjuda på för tillfället blir jag alldeles frustrerad för det är ju inte lätt för mig att påtala att jag har ingen mat för tillfället.

På vintern hänger jag ut Talgbollar lite här och var och snart är den tiden kommen.
HuaLigen vad tiden går Allt för Fort !

Detsamma Till Dig Mysan::Ha en fin fortsättning på Veckan  

Vänligen  Peace  HelloGoodbye  

Ingen planerar för att Misslyckas, Det är bara det Att vissa människor Misslyckas med att Planera.
 2015-10-01, 09:22
Svara | #4 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-11-11
Inlägg: 594
Ingen planerar för att Misslyckas, Det är bara det Att vissa människor Misslyckas med att Planera.
 2015-10-01, 12:25
Svara | #5 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-11-11
Inlägg: 594
Ingen planerar för att Misslyckas, Det är bara det Att vissa människor Misslyckas med att Planera.
Du måste vara inloggad för att kunna svara på tråden!