Vi använder cookies
Vi använder cookies och annan spårningsteknik för att förbättra din surfupplevelse på vår webbplats, för att visa dig personligt innehåll och riktade annonser, för att analysera vår webbplatstrafik och för att förstå var våra besökare kommer ifrån. För att ta reda på mer, läs vår cookiepolicy och integritetspolicy.
Genom att välja 'Jag godkänner' godkänner du vår användning av kakor och annan spårningsteknik.
  
Du är här: Forum » Allmänt » Dator & Internet » Att lägga in en Länk på rätt sätt.
 2010-11-15, 18:40
Svara | #1 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Att lägga in en Länk på rätt sätt.

Vad säger Du Jocke?

Om man gör så att länken läggs in på det skrivbara fältet. /Hela URL-adressen/
När man efter genomläsning vill gå ur den lästa Länken, då blir man urhoppad från Forumet

Därför vore det önskvärt man har en webbläsare som tillåter att lägga/bifoga Länken på rätt sätt och avsett ställe. 

När man sedan som "gäst", efter genomläsning av bifogad Länk går ur. Är man fortfarande kvar i Forumet.

När man lägger in en Länk, skriver en kort text som hänvisar till syftet med Länken. "Markerar texten" och klickar på "Kedjan" Länkplatsen. Lägger in Länken
Bekräftar.
Rätt eller fel ?


Beatus, qui prodest, quibus potest
 2010-11-15, 20:23
Svara | #2 
Raderad
Flitig postare
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 696

Nu är jag ju inte Jocke.

Och de första frågorna fattar jag inte riktigt.

Men den sista är rätt. Det är ialla fall så jag alltid gjort.

Men jag fattar inte vad du menar om du ångrar dig att du åker ut. Det är ju bara att ta bort den markerade texten så är länken borta men det övriga du skrivit ska ju finnas kvar.

Nu har jag skrivit en text här, inte så lång då förstås och länkat via markering.

Har nu tagit bort markeringen och du ska inte kunna se vart jag länkade.

Vi får väl se om det jag skrivit nu kommer upp eller ej. 

Om jag nu har fattat det rätt, lite osäker där.   Säg ifrån om du menade något annat. För att du kan länka vet jag ju.

Men din sista fråga ska fungera. Det är enda sättet att få in länken.  

Att sikta för högt kan sluta i platt fall
 2010-11-15, 21:32
Svara | #3 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Mysan! Jag fattar inte vad du menar i ditt inlägg.

För det första är det inga frågor jag ställer, utan påståenden.

Så här är det. Du lade in en länk på Tkj blogg direkt i svararutan. Jag klickar upp den och läser. Sedan stänger jag länken. Då blir jag utloggad från Forumet och hamnar i DS Huvudsida. Det är ju fel.
Eller hur?

Men om man lägger in länken på avsett ställe, som jag gjorde med den Länken du svarade på om RUBotted. När jag så stänger den länken efter genomläsning/påseende. Då är jag fortfarande kvar i forumet på samma ställe. Eller hur?

Där är skillnaden.

Men det kan ju var så också. Att jag valt att jobba med att allt vad jag klickar på hamnar i nya flikar. Så när jag stänger ned fliken med din Tkj blogg, då blir jag utkastad från Forumet och hamnar på Huvudsidan i DinStartsida.

Men jag tycker vi avvaktar vad Jocke säger i mitt påstående.
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2010-11-15, 21:39
Svara | #4 
Raderad
Flitig postare
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 696

Ja men då blev det en helt annan sak.

Jag var lite osäker på om de var frågor, jag såg inga frågetecken, men efter att ha läst några gånger så bestämde jag mig för det .  Antagligen för du bytte färg på texten.

Nej så ska det ju inte vara att man kastas iväg därifrån. Så vi gör som du säger. Väntar på Jocke!

Ha det gott

Ps Ber om ursäkt Ds

 

Att sikta för högt kan sluta i platt fall
 2010-11-15, 21:52
Svara | #5 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148

Mysan! Som du ser nu. Den Länk jag refererar till den kallar jag kort och gott Skype.
Men det är inte adressen. Den har jag lagt in på rätt ställe.
Genom att först ha markerat det understrukna Skype som är "sammankopplad" till den
riktiga länken. Så genom att klicka på "Skype" öppnas den egentliga hemsideadressen.

När jag nu går in i förhandsgranska för att testa om länken fungerar. Vill jag skriva till lite mer
Så jag återgår till inlägget..
Då kommer jag åter här och kan skriva till lite mera text. Nu är jag klar......
Hoppas Skype 5.0 är intressant som hemsida betraktat.

Skype

Beatus, qui prodest, quibus potest
 2010-11-15, 21:58
Svara | #6 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Hade jagf däremot gjort så här. Visst jag kan öppna hemsidan om Skype genom att klicka på
hemsideadressen. Men när jag sedan vill återgå till inlägget, då har jag hamnat på förstasidan.
visst jag kan förhandsgranska. Men efter det jag klickat på Spara. Och klickar på min
länkadress och sedan stänger den. Då är jag inte kvar längre i inlägget, utan är utsparkad.
Jag gör så, får jag se om jag har rätt.
Skriver svar i nytt meddelande efter detta test hur det gick. Klickar nu på Spara..

http://www.skype.com/intl/sv/get-skype/on-your-computer/windows/
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2010-11-15, 22:03
Svara | #7 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Mycket riktigt. Jag hamnar på DinStartsidas förstasida. Därför att hemsidan öppnade sig i samma flik som inlägget. Om det beror på att jag jobbar i Flikar vet jag inte, men kan bero på det.
När jag har anpassat min förstasida DS. då har jag prickat i det undre alternativet på båda ställena att jobba i flikar- ska kolla upp detta under Test.
Beatus, qui prodest, quibus potest
 2010-11-15, 22:24
Svara | #8 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148

Ett sätt att kringgå detta, är att ta för vana att högerklicka på länken/hemsidan man vill öppna och välja, "Öppna i ny flik"  Eller "Nytt fönster" -- Så var det med detta. Mycket skrivande innan jag kom på detta uppenbara, som jag visste men inte kom att tänka på förrän nu...
Men rätt tror jag inte, bara ett enkelt sätt att kringgå problemet.
Men bra att veta, eller hur????

Beatus, qui prodest, quibus potest
 2010-11-16, 00:32
Svara | #9 
Raderad
Flitig postare
Reg.datum: 2010-10-21
Inlägg: 696

Japp.  Jodå jag förstod hur du menade. Det som retar mig precis nu är att jag inte kan se det du skrev precis efter mig, men det är ju en att-göra-grej redan.

Nu öppnade jag en sida till. Så jag ser vad du skrev.

Jag skrev inte heller adressen här.  Jag skrev:  nu länkar jag hit-    och så la jag in en av mina bloggadresser., men som sagt det var ju vid missförståmdet så den tog jag bort.

Men nu jag är med på hur du menar.  Jag kom på nu varför jag blev undrande. Du skrev Rätt eller fel?  det sista, då trodde jag antog det var en fråga.

Jag får också upp Skypes sida nu i samma fönster. Men jag klickar på tillbakapilen och då är jag här igen.

Så har jag alltid gjort så därför var jag undrande. Men jag har nog inte gjort det när jag skrivit, då kan det nog bli annorlunda. Förhandsgranskat ja och varit kvar och kunnat fortsätta, men efter spara så har jag nog gått vidare.

 Så  jag inväntar gärna svar hur det går.

Spännande att se om det finns något enkelt svar.

Nu ska jag försiktigt närma mig sängen, (lika pigg varenda kväll så jag vill inte) och lösa lite korsord

Sov Gott

 

Att sikta för högt kan sluta i platt fall
 2010-11-16, 09:20
Svara | #10 
Raderad
Mycket flitig postare
Reg.datum: 2010-10-25
Inlägg: 1148
Hej Mysan! Tillbakapilen är ju ett ok-alternativ. Men tillämpar jag inte i sådant här fall.
Jag tycker som jag sagt. Högerklicka om man är osäker. Det finns två alternativ.
Öppna som ny flik eller, ny sida. Då är det ju bara att pendla.
Men det är en smaksak som med mycket annat.
För att stänga en flik. Ställ muspilen mitt på fliken och tryck ned scrollhjulet.
Slipper man sikta in sig på det lilla krysset. Men detta var en parentes,
bara för de som ev. inte visste detta. Snabbar upp hanteringen i alla fall


Beatus, qui prodest, quibus potest
Du måste vara inloggad för att kunna svara på tråden!